Sukulehti 1/2024

Kovin tuntuu mieli iloisemmalta, kun keväinen sää tulvahtaa ulko-ovella vastaan. Varma kevään merkki on myös Kajaaninjoella ääniviestejään jakavat joutsenet, joita lienee noin 20 paria eli 40 yksilöä.

Sukuseuran toiminnassa on edistetty viime kesänä hyväksytyn suunnitelman toteutusta.

Merkittävin koko sukua koskeva tapahtuma tänä vuonna on kesäretki eli tutustuminen Karjalan lennostoon Rissalassa. Kyseistä retkeä on suunniteltu toteutettavaksi jo muutama vuosi sitten, mutta sen esti koronapandemia. Toisaalla tässä lehdessä on tarkempi esittely ja osallistumisohjeet.

Herrasten sukuhaarojen sukulaisuussuhteita on selvitelty monesta suunnasta. Seppo Herranen ja Ari Kolehmainen ovat edistäneet selvitystä löytämällä sopivia testihenkilöitä dna-tutkimukseen. Vahvoja viitteitä sukulaisuudesta on antanut ainakin Heinäveden Herrasten testi, jonka tarkempaa tulosta odotellaan.

”Sukujuuret tutuksi” -lähisukutapaamisten osalta on Heino Moilanen tehnyt ansiokasta työtä ja kutsunut Pieksämäen seudun lähisukua koolle kesäkuussa. Tästäkin on tarkempaa tietoa tässä julkaisussa. Itselläni on ollut haaveena saada järjestettyä Vilho ja Pekka Herrasen Kainuuseen muuttaneiden poikien jälkeläisille ’rantakalailta’. Sopii siihen Taavetinkin oksa. Jos innostut moisesta, niin ota yhteyttä.

Sukuseuran jäsenmäärä on pysynyt suurin piirtein ennallaan. Muutamia eroamisia väistämättä tulee, mutta ilahduttavasti uusia jäsenanomuksia on tullut vähintään eronneiden verran.

Tämä sukulehti jaetaan vielä paperijulkaisuna postin kautta kaikille jäsenille, mutta kohonneiden kustannusten paineessa olemme päättäneet tarjota ja suositella mahdollisuutta käyttää sähköistä jakelua sähköpostitse tai lukea verkkolehteä kotisivulta. Sama koskee myös jäsenmaksulaskua. Valinnan voi käydä tekemässä kotisivujen lomakkeella tai lähettämällä sähköpostia Liisalle tai Sirkalle. Tietenkin on mahdollista edelleen vastaanottaa paperista postia.

”Lennä, lennä hetken tulinen lintu. Tee pesä pilvien väliin. Sitä se onni on, että ei hetkeen katso taakseen, eikä eteen.” (Tommy Tabermann)

Hyvää kesää toivottaen

Risto